Chiptuning Brabant
Chiptuning
Autobedrijf Tholen
Chiptuning

Chiptuning voor Brabant en Zeeland

U bent niet tevreden met het vermogen van de motor in uw auto. Het is een fijne auto, maar hij zou wel wat sneller en sportiever mogen rijden. Laat de software van de motor aanpassen – chiptunen - door Autobedrijf ASP en Digicar.

Aan de slag met de software van uw motor

Chiptuning is het herschrijven en optimaliseren van het computerprogramma in het motormanagement-systeem van uw auto. Verschillende factoren zoals het inspuitmoment, ontstekingstijdstip, de turbodruk en de luchthoeveelheid worden door de computer aangestuurd.

Wij stellen deze factoren optimaal op elkaar af om meer vermogen uit uw motor te halen. Dit vermogen mag natuurlijk niet ten koste gaan van de motor en aandrijflijn. Daarom moet de software op maat geschreven worden.

Vanzelfsprekend moet een tuner heel goed weten wat hij doet. Indien dit niet het geval is kan tuning vervelende en kostbare consequenties hebben! Het is van groot belang dat u zich dit goed realiseert wanneer u chiptuning laat uitvoeren. Kies daarom voor een betrouwbare partner.

Chiptuning Brabant

Chiptuning op maat

Als een van de weinige aanbieders ontwikkelen we tuningfiles en en optimaliseren en herschrijven we originele data, geheel in eigen beheer. Vakkennis is dus daadwerkelijk in eigen bedrijf aanwezig. Hierdoor kunnen we een optimaal resultaat – ook voor motor en aandrijflijn – garanderen. We persen dus niet de laatste paar pk’s uit het motorblok tegen beter weten in.

Door onze maatwerkwerkwijze sluit de tuning perfect aan op de originele software. Dit is van bijzonder groot belang doordat er voor één en hetzelfde type auto veel verschil in software zit. Sterker nog, eenzelfde type auto kan zijn uitgerust met een compleet andere ECU. Standaard OBD-tuning, een kant-en-klare chip plaatsen en powerbox- of softwareaanpassing uitvoeren zonder vakkennis en ervaring van een tuner, kunnen dan ook grote problemen veroorzaken bij uw auto. Is het niet op korte termijn, dan wel na een groter aantal kilometers.

BDM, OBD, solderen – manieren van programmeren

Er zijn diverse manieren om een chip te programmeren. Het is onzin om te stellen dat een bepaalde manier van programmeren garant staat voor kwaliteit. Een chip van de printplaat solderen, programmeren via OBD of door middel van BDM zijn slechts enkele manieren van programmeren. De manier zegt niets over de kwaliteit van de tuning, hoe de software is aangepast en of vermogenswinst op een verantwoorde wijze tot stand is gebracht.

Iedere tuner, of het bedrijf dat daadwerkelijk de software herschrijft, heeft zijn eigen manier van werken. Dit is zeer specialistisch en vereist kennis, vakkundigheid, ervaring, kostbare apparatuur en systemen. Chiptuning gaat dus veel verder dan het wisselen van een chip of software programmeren via OBD of BDM. Digicar Tuning Centre kan de tuning op alle eerdergenoemde manieren uitvoeren. De diverse automerken kunnen namelijk verschillende manieren hebben waarop de ECU zich laat programmeren. Ook hier bieden we dus weer een oplossing specifiek toegespitst op uw auto.

Laat uw roetfilter verwijderen

Een roetfilter (Diesel Particulate Filter) houdt de uitstoot van roet tegen, maar kan ook schade aan de motor van uw auto toebrengen en zorgt voor meer brandstofgebruik. Roetdeeltjes worden namelijk bewaard in deze filter. Om de 500 à 600 kilometer worden deze deeltjes verbrand. De temperatuur wordt hierdoor verhoogd tot nabij de 500 graden.

Deze temperatuur wordt bereikt door het toevoegen van diesel aan de roetfilter. Dit kost u dus meer brandstof. Als de filter verstopt raakt zal uw motorvermogen zelfs afnemen. Laat voor een grote rijplezier de roetfilter verwijderen door ASP.

roetfilter vervangen diesel

Tuning en resultaten

Chiptuning resulteert met name bij turboauto’s, zowel benzine als diesel, in een aanzienlijke toename van vermogenswinst en daarmee een flinke verbetering van het rijcomfort. Bij turbodieselauto’s is de forse stijging van koppel/trekkracht vaak een reden om tuning uit te laten voeren.

Het resultaat bij non-turboauto’s blijft over het algemeen achter op een turbobenzine- of turbodieselmotor. Uit ervaring weten we dat chiptuning van non-turboauto’s zeker zinvol kan zijn. Bijvoorbeeld wanneer de auto net even wat vermogen tekort komt bij bijvoorbeeld het trekken van een caravan of aanhanger.

Grof gezegd zal vermogenswinst toenemen tussen de 8 tot12%. Bij sommige modellen kan dit afwijken. Het komt voor dat we zelfs een vermogenswinst van meer dan 35% bereiken. Zoals we u al vertelden, is het niet ons doel om de allerlaatste pk’s uit het motorblok te persen. We verhogen het rijcomfort en vermogen op een verantwoorde wijze.

Ook wanneer tuning wordt gecombineerd met bijvoorbeeld een luchtfilter of uitlaatsysteem, is een forse toename van het standaard vermogen mogelijk.

Wilt u ook een duidelijk waarneembare vermogenstoename op een veilige manier? Neem contact op.

Ecotuning

Vermogenstoename is niet de enige motivatie om tuning uit te laten voeren. De fabrikant kiest in de afstelling van een auto of vrachtwagen voor een compromis. Dit betekent dat de softwarematige afstelling niet optimaal is. De motor moet immers blijven functioneren onder de meest extreme omstandigheden. Omstandigheden die zich in Nederland of West-Europa meestal niet voordoen.

Binnen de fabrieksinstellingen is het dus mogelijk een beter resultaat te behalen. Dit kan resulteren in vermogenstoename, maar ook in reductie van het verbruik.

Een motor met minder toeren kan dezelfde prestaties leveren als een auto met meer toeren. Er wordt dus minder inspanning van de motor gevraagd. Dit kan een brandstofbesparing van meer dan 10% tot gevolg hebben. Digicar voert met succes en regelmaat ecotuning uit voor koeriersdiensten, de transportsector en industrie.

Ook voor de particuliere bestuurder kan ecotuning interessant zijn. Bij ecotuning wordt het motormanagementsysteem herschreven en geoptimaliseerd. Voor de meest ideale afstelling is het net als bij chiptuning van essentieel belang dat de tuner beschikt over geavanceerde apparatuur, vakkennis en ervaring. Alleen hierdoor behalen we een goed resultaat.

Toeren- en snelheidsbegrenzing

Naast vermogenswinst of brandstofbesparing kan extra bescherming van uw motor gewenst zijn. Wagenparkbeheerders, koeriersbedrijven, verhuurbedrijven en bedrijfseigenaren kunnen hun voertuigen extra beschermen tegen extreem rijgedrag.

Laat de toeren begrenzen of de maximale snelheid softwarematig terugbrengen. Dit is niet alleen gunstig voor de motor, ook banden, remschijven en -blokken gaan hierdoor langer mee.

Chiptuning Brabant